گذری بر پتانسیل ها و محدودیت های استان کهکیلویه و بویر احمد

 

گذری بر پتانسیل ها و محدودیت های استان کهکیلویه و بویر احمد

اگر بخواهیم به طور خلاصه مجموعه این استان را در گذر زمان مورد بررسی قرار دهیم، می­توان گفت که دوران بسیار پیچیده­ای را از ابعاد مختلف بخصوص در چند دهه اخیر طی نموده است. این استان از محدود استان­هایی بوده است که از ترکیب جمعیتی سه استان اصفهان، خوزستان و فارس، پس از جنگ سال­های دهه­ی چهل ایجاد گردیده است.

هرچند که این استان از پراکندگی چند شهرستان از استان­های مربوطه تشکیل گردید ولی موقعیتی را ایجاد کرد که دارای پتانسیل­های طبیعی چهار فصل بوده و از طرفی دیگر موقعیت­های اقتصادی شامل مناطق نفت خیز و مناطق جنگلی و رودخانه­های بسیاری را در خودش جای داد. دراین راستا بود که از سال 40 متوجه فقر و ناتوانی مردم در امور اقتصادی، فرهنگی و علمی گردیدند. هرچند که شهامت و غیرت منطقه ای در آنجا چنان بالا بود که باعث گردید که مرکز استان را در شهری کوچک با جمعیتی کمتر از 10،000 نفر در یاسوج به خود تخصیص دهد ولی مشکلات اقتصادی زیر بنایی از جمله جاده­ها، سیستم حمل ونقل، سدها، سیستم ارتباطی، مشکلات آموزشی و بهداشتی، سیستم عمرانی و سرمایه گذاری به شدت در این استان وجود داشت.

قدم­های اساسی در رابطه با رفع این محرومیت­ها جهت سوق مردم از مسائل سیاسی ناشی از درگیری­های منطقه­ای چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب برداشته شد به طوری که درجه محرومیت در این زمینه­ها به شدت کاهش پیدا کرد. مطابق آن با توجه به فقر علمی و امکانات مربوطه که در منطقه وجود داشت حرکت­هایی صورت گرفت به طوری که در حال حاضر از نظر علمی با توجه به سرانه جمعیتی از حد متوسط کشور فراتر رفته است و مطابق این موضوع اقداماتی به تدریج در جهت رفع محرومیت­های باقیمانده برداشته می­شود ولی در این راستا در کنار این حرکت­ها برنامه ریزی­های استراتژیک و جامع نگری کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به طوری که عدم توجه به این مسائل در آینده مشکلاتی را به شکل جدیدی در این استان ایجاد می­کنند که بطور خلاصه عمده ترین مشکلات استان در بخش های مختلف بشرح زیر مطرح می­گردند:

الف) در بخش مسائل فرهنگی:

با توجه به تحولات شدید فرهنگی و متلاشی شدن فرهنگ­های محلی عملا با توجه به شرایط اجتماعی روز با تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور مدل­های فرهنگی همراه با نسبت های منطقه ای با در نظر گرفتن ارزش­های اعتقادی مردم بوسیله مسئولین ذیربط فرهنگی بصورت هماهنگ و هدفمند و قابل اجرا و بصورت تحول گرا دیده نمی­شود و در این راستا مشکلات آنارشیسم فرهنگی به شدت در حال رشد است و یک سردرگمی فرهنگی در این مناطق بکر در حال ایجاد است که قطعا اگر توجه به آن نشود و راهکار عملی و الگویی برای آن از طریق مجاری فرهنگی مثل صدا و سیمای منطقه، حوزه­های علمیه منطقه، موسسات آموزشی و فرهنگی ذیربط در نظر گرفته نشود چه بسا ممکن است زمینه نفوذ رفتارها و کردارهای ناهنجار در اجتماع آنجا رشد کند. پس بایستی در این زمینه مطالعات هوشیارانه­ای صورت گیرد و در این راستا تدوین برنامه­های لازم جهت ایجاد الگوهای مناسب و قابل اجرا و با در نظر گرفتن فرهنگ اعتقادی منطقه و رشد و تعالی فرهنگی اقدامات لازم صورت گیرد.

ب) بخش اقتصادی:

جالب ترین موضوعی که در این مناطق بکر می­توان به آن توجه کرد وجود مناطق طبیعی کمتر دست خورده و بکر و آب و هوای معتدل و چهار فصل که خود زمینه های لازم فعالیت های اقتصادی مردم را فراهم می­نموده است و این روزها یکی از افتخارات و امتیازات استان را در شهرهای خود وجود همین منابع طبیعی و بکر می­دانند و شاید بسیاری از افرادی که یکبار به این استان بیایند در مقایسه با سایر استان­ها محیط این استان را انتخاب خواهند کرد که بتوانند زمینه تفرجگاهی را فراهم کنند.

متاسفانه عدم برنامه ریزی دقیق در جهت حفاظت از محیط زیست زمینه های لازم را برای از بین رفتن منابع طبیعی فراهم کرده است. بطوری که اگر به این موضوع توجه نشود در آینده­ای نه چندان دور با خشک شدن حدود 400،000 هکتار جنگل، خشک شدن بیش از 250 چشمه از چشمه­های آب که ناشی از بارندگی­های فصلی مناسب در این استان بوده است و همچنین خشک شدن مراتع سرسبزی را که در عمده مناطق استان وجود داشته است مواجه خواهیم شد که خود مصیبتی بسیار را برای استان فراهم می­کند که بسیار بسیار بدتر از خشک شدن دریاچه های مثل ارومیه و نظایر آن می باشد.

حداقل اقدامات اساسی

 قطعا در این راستا به طور خلاصه بایستی اقدامات زیر صورت گیرد:

  • ایجاد حداقل 8 سد در استان: که بتواند میزان آبی معادل 400 تا 600 میلیون متر مکعب غیر از سدهای موجود را در مجموع ذخیره نماید که در زمینه تلطیف هوا، ایجاد باروری ابرها در منطقه و سرسبز نگه داشتن منطقه و در نهایت بهره برداری نیروی برق پاک، بجای استفاده از گاز می­تواند مثمر ثمر باشد ضمن اینکه زمینه های لازم را برای ایجاد تفرجگاه­های سیاحتی فراهم می­نماید.
  • استفاده از سیستم گرمایش از طریق برق با استفاده از نیروگاه­های گازی chp: بهره وری بیش از 20 برابر از گاز از قبل از ورود به مناطقی از استان که خود می­توانند برای نقاطی مثل یاسوج بسیار مثمر ثمر باشد زیرا اطراف آن کاملا به وسیله کوه بسته است و افزایش ناهنجار سیستم های حرارتی باعث از بین رفتن جنگل ها و مراتع و گرم شدن شدید هوا می­شود.
  • پیاده کردن نقشه جامع شهرها، شهرک­ها و روستاهای اطراف بصورت پایولوت: برای جلوگیری از ترافیک و همچنین ایجاد حاشیه نشینی نامناسب اقدامات فوری و آتی در رابطه با پیاده کردن نقشه شهر ها و شهرک ها و حوزه های اطراف آنها بشود و به شدت از ساخت و سازهای نامناسب جلوگیری شود که در آینده هزینه های بسیار سنگینی را بر مردم تحمیل خواهند کرد. در این راستا قطعا بایستی برنامه ریزی لازم را برای بارور کردن روستاهای پر بازده از طریق ایجاد روستاهای پایولوت در مناطق روستایی انجام داد. روستاهای پایولوت به روستاهایی گفته می­شود که همه اقدامات شهری را به اضافه پیش بینی طرح­های توسعه­ای در آن و پیش بینی امکانات اقتصادی، ورزشی، آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و… در آن دیده شود به طوری که انگیزه های لازم را برای پیوستن به این روستا هم از طریق روستاهای کم بازده و هم از طریق گرایش شهر نشین ها به آن مناطق فراهم کنند. قطعا دولت در این راستا به جای انجام هزینه های سطحی، مقطعی، بی هدف و غیر کارشناسانه می­تواند با ایجاد حداقل 200 روستای پایولوت در استان در طی 10 سال رشد و شکوفایی لازم را فراهم نماید و از حرکت به سوی شهر نشینی تا حدی بکاهد، با این تفاوت که اگر با برنامه ریزی این روستاهای پایولوت یا شهرک های اقماری ایجاد شوند خود به خود از حاشیه نشینی جلوگیری خواهد شد البته به شرطی که با مفهوم روستاهای پر بازده و با در نظر گرفتن کارگاه­های مختلف تولیدی پیش بینی فعالیت های کشاورزی به صورت پر بازده مورد توجه قرار گیرد. بهرحال بحث محیط زیست که مطرح می­شود همه جوانب کار از ابعاد اقتصادی از جمله بخش راه و ارتباطات و حتی بخش های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته ­شود.
  • منطقه بندی فعالیت های اقتصادی برای استان: نمی­توان انتظار داشت که هر جایی فعالیت اقتصادی را آغاز کرد و بایستی از تعصبات قومی که باعث تاثیرات نابجایی در اقتصاد منطقه می­گردد جلوگیری شود، در استانی مثل کهکیلویه و بویر احمد که در 3 بخش منطقه سرد سیری، منطقه معتدلی و منطقه گرمسیری وجود دارد و همچنین با توجه به شکل جغرافیایی منطقه در ابعاد طبیعی و اقتصادی لازم است که استراتژی سرمایه گذاری در این قسمت ها درست تعریف گردد مثلا در منطقه ای مثل یاسوج و سی­سخت و اطراف آنها می­تواند در صورتی که از محیط طبیعی آن درست حفاظت شود در بخش های توریسم ایجاد مراکز علمی در قالب سمینارها، ایجاد مراکز بهداشتی مهم در سطح کشور و نظایر اینها برنامه ریزی صورت گیرد وعمده فعالیت­ها در این راستا باشد و از هر گونه ایجاد کارخانجات آلوده زا از جمله کارخانجات سیمان، ذوب آهن، آلومینیوم و سایر کارخانجات حرارت زا در این منطقه جلوگیری نمود و آنرا به مناطق دیگر استان منتقل نمود. مناطق دیگر استان چه بسا بعضی از سرمایه گذاری ها نیازی به ایجاد آنها در این استان وجود ندارد باید اولویت ها را به سرمایه گذاری هایی داد که هزینه­های بهره­وری­های مناسب تری در این استان را دارند.

 در بخش نواحی گچساران و اطراف آن که مناطق گرمسیری است و یکی از مراکز تولید نفت و گاز کشور است و از طرفی وسعت سرزمینی بیشتر و مناسب تری در آن وجود دارد با رعایت بررسی های کارشناسی به طرح های اولویت دار نفتی و پتروشیمی اختصاص داد. وحتی بعضی از صنایعی را که امکان دارد در استان اجرا کرد در آن منطقه جای داد در بخشی دیگری از استان که تا حدی منطقه معتدل است منطقه دهدشت و حومه آنبه نظر می­رسد که می­تواند زمینه­های لازم را در بخش ایجاد صنایع معدنی و بعضی از واحدهای صنعتی دیگر استان اختصاص داد بدیهی است در مناطق کوهستانی نبایستی واحدهای صنعتی را مستقر کرد زیرا این خود مشکلی است برای محیط زیست آن مناطق، مگر انجام سرمایه گذاری­های معدنی در مراحلی که در اولویت قرار دارند. بدیهی است که در نقاطی که اولویت­های سرمایه گذاری توریستی وجود دارد در این 3 شهرستان باید مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد. که این خود نیاز به استقلال فکری مسئولیتی و انجام تبلیغات آگاهانه و هوشیارانه از طریق مصاحبه با کارشناسان زبده و مطلع در جهت گرایش دادن این گونه سرمایه گذاری­ها خارج از تعصبات منطقه­ای در جای مناسب است.

مسلما مسئولین به خصوص نماینده محترم رهبری، استاندار و ائمه جمعه و جماعات از ابعاد فرهنگی می­توانند در این زمینه­ها نقش بسیار مثمر ثمری داشته باشند بخصوص اینکه بتوانند از طریق مسئولین ذیربط برنامه­های مربوطه را بخواهند و نظارت­های لازم را در جهت اجرایی انجام دهند.

  • تغییر بینش های سرمایه­گذاری در جهت تقویت بنیان­های سرمایه گذاری

اقدامات بعدی در راستای تحول در بینش سرمایه­گذاری است، این بینش سرمایه گذاری یکی از اصولی ترین و حیاتی ترین مقوله­ای است که می­توانند از طریق رهبران جوامع در راستای اهداف نقش آفرینی بنماید. این بینش تا آن حد مثمر ثمر است که می­تواند حتی الگوهای هزینه ای خانوارها را هم تحت تاثیر قرار دهد. بطور مثال یک خانوار پولش را بیشتر مصرف می­کند! خانه های لوکس بگیرد! مجالس تشریفاتی بگیرد! از طریق چشم و هم چشمی هزینه بکند! موقعیت خودش را به رخ دیگران بکشد! یا اینکه هزینه خانوار خودش را در حد معقول جامعه نگه داشته و برای ایجاد اشتغال سرمایه گذاری بنماید. می­تواند موسسات خیریه ایجاد کند و یا قسمتی از درآمد خود را هزینه کارهایی از جمله ساخت مدرسه، خانه سالمندان، ساخت مراکز پرورش استعداد و یا سایر موسسات عمومی مثل مساجد، مدارس اخلاقی و حرفه­ای و همچنین ایجاد روستاهای پایولوت با گرایش سرمایه گذاری و اشتغال اقدام بنماید که بتواند نام نیکی برای خود بجای بگذارند و از طرف دیگر باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده گردد.

قطعا نقش رهبران مذهبی بسیار می­تواند الگوی خوبی باشد مشروط به اینکه نظریات کارشناسی لازم را از ابعاد مختلف بگیرند و از الگوهای خوب پشتیبانی بکنند تا زمینه­های رشد و سرمایه گذاری فراهم شود. می­توان مثال خیلی ساده آنرا در بعضی از استان­ها مطرح کرد. بعضی از استان­ها که نباید نام برد بیشتر گرایش به سرمایه گذاری دارند اقتصاد آنها شکوفاتر و پیشروتر بوده و درآمد آنها روز به روز در حال افزایش می­باشد ولی بعضی از استان­ها علی رغم داشتن منابع زیاد گرایش به مدل مصرفی و رفاهی زیاد دارند. جالب اینجاست که بر اساس آمارها روند درآمد آنها روبه کاهش است. یکی از دلایل آنها بینش مصرف گرایانه آنهاست شاید به دلیل اینکه الگوهای سرمایه گذاری و بینش های سرمایه گذاری در آنجا تقویت نشده است و رهبران مذهبی در این راستا شاید بی تقصیر نباشند.

خلاصه مطالب

الف: فرصت­ها در استان:

  • طبیعت بکر، کم نظیرکوهستانی، جنگلی و چهار فصل بودن این استان در حال حاضر و از ابعاد مختلف باعث افتخارات این استان می­باشد.
  • رشد علمی استان به شدت در حال توسعه می­باشد و نیروهای تحصیل کرده و مشتاق کار و با انگیزه فراوانند.
  • امکانات لازم برای ایجاد سدهای آبی به منظور بهره­وری چند جانبه وجود دارد.
  • ارتباطات استان در حال باز شدن به طرف همه استان­ها فراهم شده است از لحاظ جاده­ای و…
  • امکانات تبلیغاتی صدا و سیما، سایت های خبری، اجتماعات و… بسترهای لازم برای رهبران توانا در استان­ وجود دارد که بتوانند نقش آفرینی کنند.
  • مردم تشنه گرفتن الگوهای مناسب و الگوهای متناسب با زمان از ابعاد مختلف زندگی هستند.
  • مردم نیازمند شدید به رهبران برنامه­ریز، آینده نگر و عمل­گرای واقعی هستند و سریعا همکاری می­نمایند.

 

ب: تهدیدها:

  • مشکلات محیط زیستی و عدم برنامه ریزی و آینده نگری برای محیط زیست استان و تخریب جنگل­ها و کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت در استان در آینده باعث خشک شدن جنگل­ها و مراتع و در نهایت افزایش شدید آلودگی هوا می­گردد و بستر زندگی مردم را تهدید خواهد کرد.
  • هرج و مرج فعالیت­های اقتصادی در ابعاد مختلف سرمایه­گذاری­های نامناسب، در عرصه ساخت و سازهای بی رویه و بدون برنامه ریزی جامع، عدم پیش بینی برای ایجاد روستاهای پر بازده و فراهم شدن زمینه های حاشیه نشینی بی رویه و نامناسب در اطراف شهر­ها به علت عدم برنامه ریزی منطقه­ای در این زمینه جهت جلوگیری از مهاجرت­های آنها به علت عدم اشتغال، نبودن امکانات مختلف کسب و کار، امکانات رفاهی، آموزشی، ورزشی، بهداشتی و مشکلات نامناسب مسکن روستایی.
  • عدم سرمایه گذاری­های مناسب در محدوده روستاهای پربازده جهت توسعه و بقا آنها.
  • سرمایه گذاری­های غیر اصولی و درهم بر هم بر خلاف اصول محیط زیستی در اطراف شهرهای استان.
  • نبودن الگوهای فرهنگی مناسب و پویا به علت هجوم فرهنگ­های بیگانه و هرج و مرج شدن تفکر فرهنگی جامعه.
  • سطحی برخورد کردن با مسائل استان و عدم وجود برنامه­ریزی آینده نگر.
  • ارتباطات درون شهری و برون شهری به علت عدم پیش بینی و آینده نگری ممکن است با مشکل روبرو شوند.

ج: پیشنهادات و اقدامات لازم در رابطه با رفع تهدیدها و استفاده از فرصت­ها:

  • سرمایه گذاری­ها منطقه­ای با توجه به معیارهای اصول محیط زیستی صورت گیرد.

سرمایه گذاری­ها در سطح استان بر اساس مناطق طبیعی دسته بندی و با رعایت اصول محیط زیستی اجرا شود و مطالعات واقع گرا و کارشناسانه از همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد.

 در منطقه یاسوج طرح­های گردشگری و کشاورزی، منطقه گچساران با رعایت اصول محیط زیستی طرح­های صنعتی و نفت، در منطقه دهدشت طرح­های گردشگری، صنعتی و معدنی.

  • پیاده کردن طرح­های جامع شهرها، شهرک­ها و روستاها هرچه زودتر جهت جلوگیری از حاشیه نشینی و…

 طرح جامع شهرها و شهرک­ها و روستاهای اصلی هر چه زودتر تدوین و اجرایی گردد تا بتوان در کوتاه ترین زمان لازم از ایجاد حاشیه نشینی و بافت های نامناسب شهرها جلوگیری گردد. در این برنامه­ریزی بایستی استراتژی بیش از 50 سال مورد توجه قرار بگیرد و از الگوهای خوب شهرهای دنیا استفاده نمود.

  • ایجاد حداقل 8 سد در سطح استان با ظرفیت 400 تا 600 میلیون متر مکعب علاوه بر سدهای موجود

حداقل در استان با توجه به منابع آبی که وجود دارد و هر روز در حال تهدید شدن است حداقل 8 سد مطالعه شده ایجاد شود تا بتوان هم از سهمیه آب ملی استان استفاده نماید و هم رطوبت منطقه ای را افزایش دهد و سبب باروری منطقه شود وهم سبب اشتغال در بخش های استفاده از برق، پرورش ماهی در اطراف یا در پشت آنها و همچنین ایجاد مراکز تفریحی جهت اشتغال زایی مناسب فراهم گردد. و از طرفی دیگر از خشک شدن جنگل­ها و مراتع استان بکاهد که ذخیره­ای است ملی و متعلق به کل ایران و در منطقه جنوب که موقعیت گرمسیری دارد از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.

  • جلوگیری از سرمایه گذاری­های آلوده زا در سطح استان که سلامت منطقه را تهدید ننماید.

 از جمله طرح­های آلوده زایی نظیر سیمان، ذوب آهن، آلومینیوم و سایر طرح­های حرارت زا و آلوده زا مگر در مناطقی که امکان مهار آلوده زایی آنها میسر است.

  • ایجاد مراکز مهم توریستی در سطح استان با رعایت فرهنگ­های اعتقادی بطوری که بتوان محیطی را فراهم کرد که در آنجا ایجاد رستوران­های مدرن عبوری در استان، مراکز رفاهی بین راهی، پارک­های تفریحی بزرگ، خانه­های سلامت توریستی، مراکز بزرگ درمانی، مراکز سمینارهای بزرگ علمی، در قالب گرایش سازمان­های مربوطه در منطقه ای مثل یاسوج و اطراف را فراهم کرد.
  • تقویت نهاد­های عمومی در استان: با توجه به اهمیت منطقه از گذشته تا حال و عدم بهره­وری مناسب از مزایای ملی از جمله ایجاد بیمارستان­های بزرگ و مهم، ایجاد مراکز رفاهی عمومی، ایجاد مکان­های علمی شامل دانشگاه­ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، پارک­های علم و فناوری، مراکز فنی و حرفه­ای و … و همچنین تقویت سیستم حمل و نقل و ارتباطات جاده­ای استان از جمله جاده­های وسیع با در نظر گرفتن امکانات جانبی اطراف آنها.
  • دادن الگوهای فرهنگی مناسب:

 با توجه به فرهنگ منطقه­ای در جهت نوآوری های فرهنگی و رفتاری با توجه به هجوم فرهنگ­های مختلف، فرهنگ­های مخرب را تضعیف و از بین برد و قطعا در این رابطه لازم است که تسهیلات لازم را در جهت  بهره­وری های فرهنگی و خانوادگی و اجتماعی در استان میسر کرد که بتوان الگویی خاص برای استان تعریف کرد مثلا اینکه در مراسم عزاداری چه الگویی داشته باشیم، در مراسم عزا، عروسی، رفتارهای خانوادگی، تجملات خانوادگی، تجملات قبیله­ای و رفتارهای آنها مورد بررسی و همگامی در جهت رشد و تعالی اینها فراهم گردد تا بجای هجوم سایر فرهنگ ها بتوان با توجه به شرایط زمانی خاص الگوی مورد نظر را تعریف کرد، قطعا به کارشناسان آگاه و همه جانبه نگر نیاز است. کاهش دعواهای منطقه­ای، فراهم کردن رفتارهای مناسب وحدت منطقه­ای و… در تدوین برنامه­ریزی­ها مورد نظر قرار گیرد.

  • سایر موارد مهم:

از جمله فراهم کردن زمینه­های اتحاد منطقه­ای در راستای فعالیت­های فرهنگی، اقتصادی و سرمایه گذاری، ایجاد گروه­های کارآفرینی در جهت تقویت آنها برای فعالیت­های مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی چه در داخل منطقه و چه در خارج از منطقه، تقویت نخبگان بخش­های مختلف علمی تحقیقاتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ایجاد وحدت لازم و رقابت­های مناسب در بین آنها با ابزارهای اجتماعی و فرهنگی مناسب می­باشد.                                            

در پایان امید است با توکل به خداوند متعال در انجام امور موفق و موید باشید.

 

                                                                                      سید عبدالخالق سجادی